Persatuan Mahasiswa Istimewa
Universiti Malaya

"MAHASISWA PRIHATIN MEMBENTUK MASYARAKAT TERPIMPIN"

Tuesday, March 2, 2010

PROGRAM DI KPS (22 JANUARI 2010)

Pada 22 Januari, Seksyen Kaunseling, Kerjaya dan OKU Universiti Malaya bersama Syarikat IBM telah mengadakan hari kerjaya untuk mahasiswa OKU yang melibatkan mahasiswa di beberapa buah universiti di sekitar Lembah Klang iaitu Universiti Malaya sebagai tuan rumah, Universiti Isalam Antarabangsa, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Putera Malaysia dan Universiti Institut Teknologi Mara. Program ini telah diadakan di auditorium Kompleks Perdana Siswa dan dihadiri oleh lebih 50 orang mahasiswa terdiri dari pelbagai kecacatan zeperti buta, cacat anggota dan lain-lain.Program ini diadakan bertujuan mendedahkan mahasiswa dengan Syarikat IBM dan kaedah menghadapi temuduga. Selain itu, Sesi perkongsian pengalaman juga diadakan yang diwakili olwh Pekerja OKU yang bekerja dengan IBM serta pelajar OKU dari Universiti Malaya. Saya telah dipertanggung-jawabkan berkongsi pengalaman tentang pengalaman saya sepanjang hidup dalam konteks belajar dan bekerja. Alhamdulillah saya telah Berjaya membuat pembentangan yang baik berdasarkan maklum balas dari pihak penganjur dan peserta.

Kami juga telah diberi beg IBM, sehelai baju T Hari kerjaya, pen dan lain-lain. Selain itu, bahan kursus dalam Braille juga telah disediakan hasil cetakan Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia. Tak kurang juga makanannya yang sedap dan lazat untuk sarapan dan makan tengahari. Program itu berlangsung dalam dua sesi iaitu pagi dan petang. Atur cara program adalah seperti di bawah ini.


Time Proposed Agenda Description

9:00 – 9.30 Preparation (UM committee) Ensure room is set up
9:30 - 10:00 Participant arrive at the Hall + Registeration - Welcoming the participants. Help them seated.

10:00 - 10:30
Opening (UM /IBM)

-Welcome Speech from Prof. Madya Datuk Dr Azarae Hj Idris , Deputy Vice-Chancellor, Student Affairs & Alumni Division, University of Malaya

-Introduction from IBM
By Country HR Director – Mr Kenneth Ho

10:30 -11:00
IBM

-IBM Diversity Presentation + Video
By Pn Khairiyatun Azlina
IBM Asia Pacific Executive
Recruitment Manager

11:00 - 12:30 Sharing of experience
a.Career in IBM - Loo Hwai Sheng , IBM Manager

-b. My Day in Life - Top PwD student from University of Malaya, Zamzuri Ghani


12:30 - 02:30
Lunch - Networking
-Lunch & getting to know you

02:30 - 03:45 Career Presentation & Dialogue
By Rejesh Mehta (PwD)
-IBM ASEAN Career Development Lead Presentation

03:45 - 04:00
Feedback Session Q & A

04:00 Closing

Di dalam program ini, saya berkesempatan berkenalan dengan rakan-rakan OOKU yang lain dari Universiti Islam Antarabangsayang kebetulan duduk semeja dengan saya dalam program tersebut. Kami semua bersolat Jumaat di Surau Institut Bahasa dengan menaiki bas dan van yang disediakan. Setelah selesai program, saya menyertai pelajar aUIA menaiki bas universiti tersebut untuk pulang ke rumah. Sampai di UIA, saya telah dihantar oleh salah seorang rakan OKU dengan kereta ke rumah. Pertemuan seumpama ini telah menambahkan lagi kenalan baru saya dan rupanya ramai juga sahabat kita yang OKU di universiti yang lain selain dari Universiti Malaya. Tetapi mereka tidak mempunyai persatuan sendiri yang mewakili suara mereka di universiti berbanding dengan Universiti Malaya di mana pelajarnya telah mempunyai persatuan iaitu Persatuan Mahasiswa Istimewa UM.Tapi malangnya saya tidak berkesempatan bertemu dengan rakan-rakan dari universiti lain yang buta. Yang saya temui memiliki kecacatan anggota dan lain-lain.

Menurut salah seorang rakan saya dari UKM, mereka baru sahaja menubuhkan sebuah kelab untuk mahasiswa OKU disana. Semoga mereka Berjaya memperkasakan suara mahasiswa OKU di sana. Kita juga perlu mengadakan pelbagai program bersama demi perpaduan dan memartabatkan OKU khususnya mahaiswa OKU di mata masyarakat.

Jutaan terimakasih juga saya ucapkan kepada lebih kurang 20 pelajar Sarjan Muda Kaunseling tahun kedua yang turut terlibat dalam pengendalian program ini. Layanan yang baik yang telah diberikan kepada peserta program tidak akan saya lupakan. Hanya allah yang akan membalas jasa mereka. Mereka Sebenarnya juga merupakan pelajar saya sendiri. Kepada pihak Hal-ehwal pelajar seksyen kaunseling, kerjaya dan oku terutama Puan Liza dan Che’ Maznah, saya mengucapkan jutaan terimakasih. Begitu juga kepada semua rakan-rakan yang turut serta dalam program ini.

* Sharing from http://tintaintelek.blogspot.com
kredit buat abang Zam

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes